Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami. menjadi salah satu duduk perkara yang paling kerap dialami kaum hawa. Kulit kering akan membuat penampilan kita serasa kurang tepat , dan dengan keadaan yang ibarat ini tentunya akan membuat kita krisis percaya diri. Terlebih bila setiap hari kita harus bertemu dengan rakan kerja atau teman-teman kita. Kulit kering perlu dirawat supaya kulit kembali menjadi kulit yang lembab.

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker dari Bahan Alami

Tips Menangani Kulit Kering Dengan Masker. Untuk menangani kulit kering , kita tidak harus membayar mahal dengan produk-produk komestik yang berprestij. Kita boleh menggunakan bahan-bahan semulajadi di sekitar kita untuk diolah sebagai topeng yang boleh kita jadikan rutin sebagai perjuangan menangani kulit kering.

Berikut ini akan dijelaskan mengenai apa saja bahan-bahan semulajadi yang dapat kita olah menjadi topeng alami.

1. Masker alami dari Tomato
Selain untuk menangani bisul , tomato juga boleh digunakan untuk menangani kulit kering. Caranya , siapkan tomato yang sudah dicuci bersih , kemudian potong-potong dan blender sampai halus. Jika sudah halus , sapukan tomato pada wajah. Biarkan selama 15 sampai 30 minit. Setelah itu bilas wajah dengan air bersih , namun akan lebih baik bila dibilas dengan air hangat. Lakukan rawatan dengan topeng tomato ini 3 sampai 4 kali dalam seminggu , supaya kulit kering segera dapat diatasi.

2. Topeng semulajadi dari buah Bengkoang
Bahan alami untuk menangani permasalahan kulit kering yang selanjutnya yaitu buah bengkoang. Caranya , bersihkan bengkoang dari kulitnya kemudian basuh sampai bersih. Lalu potong-potong bengkoang dan haluskan dengan menggunakan blender. Apabila sudah halus , sapukan masker pada wajah sampai leher. Selepas itu biarkan sampai kering , atau diamkan kira-kira 15 atau 30 minit. Jika suda , bersihkan wajah dengan air bersih. Untuk menerima hasil yang memuaskan , topeng ini boleh digunakan 3 kali dalam seminggu.

3. Masker alami dari Madu
Seperti yang telah kita ketahui , madu yaitu salah satu materi semulajadi yang sering digunakan dalam pelbagai produk kecantikan. Madu dapat pula kita manfaatkan untuk menangani kulit kering. Caranya sangat mudah , ambil madu secukupnya kemudian oleskan pada wajah , lalu diamkan sampai mengering. Setelah itu bilas wajah dengan air hangat. Maka kulit wajah akan beransur kembali lembab.

4. Topeng semulajadi dari buah Alpukat
Bahan alami untuk menangani kulit kering selanjutnya yaitu buah avokado. Cara membuatnya cukup mudah. Sediakan buah alpukat yang sudah matang , lalu ambil daging buah kemudian blender atau dihaluskan dengan sudu sampai cukup halus. Kemudian , sapukan pada wajah secara merata , serta diamkan selama kira-kira 15 atau 30 minit , selepas itu bilas dengan menggunakan air bersih. Untuk memperoleh hasil yang memuaskan , kita dapat melakukan cara ini 2 kali dalam seminggu.

5. Masker alami dari pengecap buaya
Kita tentu tidak absurd lagi dengan tanaman pengecap buaya. Tanaman ini dapat dengan mudah kita dapati di sekitar rumah kita. Lidah buaya ini boleh kita manfaatkan sebagai topeng untuk menangani kulit kering. Caranya , petik pengecap buaya kemudian turun gel atau air yang ada di dalamnya. Kemudian sapukan cecair tersebut secara merata pada wajah. Setelah itu diamkan sampai mengering , kemudian bilas dengan air bersih. Rawatan ini boleh kita lakukan 3 kali dalam seminggu , supaya kita menerima hasil yang maksimum.

Pos-pos Terbaru